De oorsprong van Black Friday: Hoe is het ontstaan?
15 november 2023Black Friday, een begrip dat wereldwijd bekend staat als hét shopping extravaganza, heeft een boeiende geschiedenis die teruggaat tot ver voor de moderne winkelcentra en online kortingscodes. Laten we eens in de tijd reizen en ontdekken waar Black Friday vandaan komt. Lees snel meer!
De Oorsprong
De term ‘Black Friday’ heeft zijn oorsprong in het Amerikaanse Philadelphia, in de jaren 60 van de vorige eeuw. In die tijd werd de vrijdag na Thanksgiving, die valt op de vierde donderdag van november, beschouwd als het begin van het kerstinkoopseizoen. Winkeliers zagen dit als de periode waarin ze ‘uit het rood kwamen’ (lossen van verliezen) en ‘in het zwart’ terechtkwamen (winstgevend werden).
Verkeersopstoppingen en drankmisbruik
De term ‘Black Friday’ kreeg echter een andere connotatie in de jaren 60. Op deze dag kwamen grote menigten naar het stadscentrum om te profiteren van de kerstaanbiedingen. Het resulterende verkeer en de chaos in de winkels leidden tot negatieve associaties met de term. Ook werd ‘Black Friday’ gebruikt om te verwijzen naar de drukte in de stad die ontstond als gevolg van de jaarlijkse Army-Navy American football-wedstrijd die op zaterdag na Thanksgiving plaatsvond.
Landelijk gebruik en popularisering
Ondanks de oorspronkelijke lokale connectie begon de term ‘Black Friday’ zich in de jaren 70 landelijk te verspreiden. Winkeliers zagen de mogelijkheid om de naam om te buigen naar iets positiefs door te suggereren dat dit de dag was waarop ze ‘zwarte cijfers’ schreven in hun boekhouding.
Een nationale traditie
Met de opkomst van grote winkelketens en de commercialisering van het vakantieseizoen is Black Friday uitgegroeid tot een nationale traditie. Het is niet langer beperkt tot fysieke winkels, want ook online retailers doen volop mee aan het aanbieden van kortingen en deals. Zo kun je online geweldige Black Friday Playstation 5 deals scoren. Wees er snel bij, want op is echt op!
Conclusie
Wat begon als een term met een licht negatieve connotatie in een lokale context, is geëvolueerd tot een wereldwijd fenomeen van consumentisme. Black Friday is nu synoniem met massale kortingen, ellenlange rijen voor de winkels en online koopjesjachten. Het is een periode waarin shoppers zich verheugen op spectaculaire deals, en waar winkeliers hopen op een winstgevende start van het feestseizoen.