Marketingplan maken
14 juli 2022Een marketingplan is een belangrijk onderdeel van een bedrijf of organisatie. Het is een uitgebreid en gedetailleerd plan dat is opgesteld om een bepaald doel te bereiken. In dit artikel leer je hoe je in slechts enkele stappen een marketingplan kunt opstellen.
1. Bepaal je doelstelling
Een marketingplan moet een duidelijke doelstelling hebben. Het is niet voldoende om te willen “vergroten” of “ver”. Wees specifiek over wat je wilt bereiken en stel een meetbare doelstelling op.
2. Bepaal je budget
Een marketingplan moet ook een realistisch budget bevatten. Bedenk hoeveel geld je kunt uitgeven aan marketing en houd hier rekening mee in je planning.
3. Bepaal je doelgroep
Een belangrijk onderdeel van een marketingplan is het bepalen van je doelgroep. Wie wil je bereiken met je marketing? Wat zijn de kenmerken van je ideale klant? Wanneer je je doelgroep goed hebt bepaald, kun je je marketingplan hierop afstemmen.
4. Bepaal je strategie
Bepaal welke marketingactiviteiten je gaat uitvoeren om je doelstelling te bereiken. Zorg ervoor dat je strategie aansluit bij je doelgroep en budget.
5. Bepaal je acties
Bepaal welke concrete acties je gaat ondernemen om je strategie uit te voeren. Zorg ervoor dat je acties haalbaar zijn en stel een planning op.
6. Bepaal je KPI’s
Bepaal welke Key Performance Indicators je gaat gebruiken om je vooruitgang te meten. KPI’s kunnen bijvoorbeeld omzet, aantal leads of aantal websitebezoekers.
7. Bepaal je budget
Bepaal je budget voor elke marketingactie die je gaat ondernemen. Zorg ervoor dat je budget realistisch is en houd er rekening mee dat sommige activiteiten meer geld kosten dan andere.
8. Bepaal je timelines
Bepaal wanneer je marketingacties gaat uitvoeren. Zorg ervoor dat je timelines haalbaar zijn en stel een planning op.
9. Implementeer je plan
Zodra je marketingplan klaar is, is het tijd om het uit te voeren. Zorg ervoor dat je alle stappen volgt en houd je KPI’s in de gaten om je vooruitgang te meten.